درایر جذبی

درایر جذبی :
یکی از موثرترین روش های حذف رطوبت از هوای فشرده، استفاده از درایر جذبی می باشد. در درایر جذبی ، هوای فشرده از میان توده ای از مواد جاذب عبور داده می شود و رطوبت موجود در هوا در اثر تماس با سطح مواد جاذب (مولکولارسیو و اکتیو آلومینا)، جذب این مواد گشته و هوا تا نقطه شبنم مورد نظر خشک شده و آماده تحویل به مصرف کننده می گردد. این سیستم دارای دو مخزن حاوی مواد جاذب رطوبت می باشد که دارای خاصیت جذب رطوبت هستند. هوای تولید شده توسط شیرهای برقی و یک سیستم کنترلی دیجیتال به منظور خالص سازی هوای فشرده از رطوبت، به صورت متناوب وارد هر یک از مخزن ها می شود، بدین صورت که هنگامی‌ که یک مخزن در حال فعالیت است، مواد مخزن دیگر در حال احیاء می‌باشند. فرآیند احیاء شامل گرمایش و سرمایش مواد جاذب است. مکانیزم های مختلفی برای احیاء مواد جاذب وجود دارد و دسته بندی کلی درایرهای جذبی نیز بر اساس مکانیزم های احیاء مواد جاذب صورت پذیرفته است.


 اصولا درایرهای جذبی مرسوم به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند :
1- درایر جذبی هیتلس با سیستم احیاء تزریق هوای خشک ‏Heatless purge type‏
2- درایر جذبی هیتردار با سیستم احیاء دمشی ‏Blower reactivated type‏

درایرهای جذبی هیتلس :
روش احیاء کنندگی این نوع درایر جذبی ساده تر از انواع دیگر است. در این سیستم تنها هوای فشرده خشک از مواد جاذب اشباع شده عبور داده می‌شود. ‏
هنگامی که مخزن ‏1‏ فعال است هوای فشرده خشک خروجی در مخزن ‏1‏ از طریق خط ‏purge‏ جهت احیاء مواد جاذب مخزن ‏2‏ به این مخزن تزریق می‌شود. با اتمام خاصیت جذب کنندگی مخزن ‏1‏، هوای فشرده کمپرسور به مخزن ‏2‏ که احیاء شده انتقال پیدا می‌کند. مقدار ‏Purge air‏ این نوع حدود 12 تا 15 درصد هوای فشرده ورودی به درایر است. این نوع درایرها برای ظرفیتهای کمتر از 30 مترمکعب بر دقیقه استفاده می‌شود.‏

درایرهای جذبی هیتردار (بلوئردار) :
در این سیستم از یک گرم کننده یا ‏Heater‏ خارجی و فن به منظور ایجاد دمای احیاء مواد جاذب استفاده می‌شود. در این شکل مخزن 1‏ در حال فعالیت است و مخزن 2 در پروسه احیاء قرار دارد. از طریق فن و هیتر دمای مناسب جهت احیاء مخزن ‏2 ایجاد می‌شود. با افزایش دما در داخل مخزن 2 رطوبت از مواد جاذب جدا شده و بوسیله هوای فشرده خشک ترزیقی از طریق خط ‏Purge‏ این رطوبت از مخزن ‏2‏ و سیستم خارج می‌شود. با اتمام خاصیت جذب کنندگی مخزن ‏1‏ هوای فشرده کمپرسور به مخزن ‏2‏ که احیاء شده انتقال پیدا می‌کند و دقیقا همین پروسه جهت احیاء مواد جاذب مخزن ‏1‏ انجام می‌گیرد. این درایرها معمولا برای ظرفیتهای بیش از 30 مترمکعب بر دقیقه استفاده می‌شود. هزینه راهبری این نوع درایرهای جذبی نسبت به انواع دیگر آن به دلیل وجود هیتر و ‏Purge air‏ بیشتر است. مقدار ‏Purge air‏ این سیستم حدود یک تا دو درصد هوای فشرده ورودی به درایر است .

شرکت هوا پترو سازه تولیدکننده درایر جذبی در دو مدل هیتردار و هیتلس، با بهره گیری از دانش فنی و تجربیات مهندسین خود، درایرهای جذبی با ویژگی های زیر را ارائه می نماید :

* تامین هوای کاملا خشک با مقدار رطوبت کمتر از 0/003 ppm
* استفاده از سیستم کنترل توزیع فرمان و شیرهای برقی (سولونوئیک ولو)
* استفاده از مواد جاذب رطوبت از مرغوبترین برندهای موجود و افزایش طول عمر این مواد با استفاده از سیستم احیاء مناسب
* ساخت مخازن بر اساس استانداردهای ASME و API
* وجود هیترهای با راندمان بالا و مصرف انرژی حداقل در مدلهای هیتردار

مشخصات درایر جذبی ساخت شرکت هوا پترو سازه به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است اطلاعات زیر تقریبی می باشد و در مرحله طراحی و ساخت ممکن است تغییرات مختصری پیدا کند :


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول، دریافت کاتالوگ و همچنین اطلاع از قیمت این محصول، با واحد فروش شرکت هوا پترو سازه به شماره 09127054515 تماس حاصل فرمایید.

محصولات مرتبط :
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مواد جاذب رطوبت ( مولکولارسیو - اکتیو آلومینا ) اینجا کلیک کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درایر تبریدی اینجا کلیک کنید.

کلمات کلیدی :
درایر جذبی - خشک کن جذبی - درایر دسیکانتی - خشک کن دسیکانتی - درایر جذبی هیتلس - درایر جذبی هیتردار - درایر جذبی بلوئردار - مواد جاذب رطوبت - اکتیو آلومینا - مولکولارسیو